Vác - Verőce - Kismaros - Törökmező - Zebegény - Nagymaros (53km)

Vácról, a vasútállomásról indulunk, a Széchenyi utcán tekerünk a Duna felé. Miután elérjük a Március 15. teret, jobbra szemben, a szökőkút mellett lévő utcán legurulunk a váci révhez, ahol már kiépített kerékpárút áll rendelkezésünkre. Jobbra, észak felé, Verőce irányába indulunk tovább. Az út szinte a Duna mellett halad végig és remek panorámával ajándékoz meg minket. Kiérvén a városból a DCM lakótelep után kezdődik az első emelkedő, rövid, de figyelni kell a szembejövő kerékpárosokra.

Haladunk tovább egyenesen, egészen Verőcéig. A falu elején a főút szélére kényszerülünk. Verőce végén újra visszatérünk a kiépített kerékpárútra, melyen Kismaros végéig megyünk

Átkelve egy fasoron, és egy kis hídon Nagymaros következne, de mi nemsokára elhagyjuk a kerékpársávot.

Már nincs messze a Kóspallag felé vezető út, jobbra kell fordulnunk egy földútra, de ki is van írva Kóspallag neve egy zöld táblára. Kiérve a 12-es számú főútra, átkelünk azon, és az alagút alatt átgurulunk. Itt megkezdődik a négy kilométeres emelkedőnk, ahol 125 méter szintkülönbség vár ránk.

Az út sajnos nem a legjobb minőségű, de nem sok autó jár erre. Miután elhagyjuk a hétvégi házakat, elénk tárul az erdő, és balra egy völgy. Követjük az utat, ami előbb élesen balra, majd jobbra fordul. Ezután már figyelnünk kell, mert balra, Törökmező felé kell vennünk az irányt. El is érjük az elágazást, amit egy faragott tábla is mutat nekünk.

Bekanyarodva csodás rétek látványa tárul elénk. Érdemes körbenézni, mert gyakran látni őzeket. Az út minősége jó. A kereszteződésből legurulunk, aztán feltekerünk a domb tetejére. Itt már elérjük túránk legmagasabb pontját.

Tovább haladva jobbra látunk egy nagy aszfaltozott parkolót, ezután 50 méterrel egy földúton jobbra fordulunk és ezen az úton legurulunk a törökmezei Turistaházig. Itt frissítőhöz juthatunk, de esetleg még meg is ebédelhetünk.

Tovább haladva az épület mellett kiérünk a fehér-kút völgyébe, ahol táblákon tájékozódhatunk, hogy merre is menjünk. Nekünk szinte végig a zöld turistajelzést kell követnünk balra. Leereszkedünk a tóhoz egy rendkívül meredek úton, és ott továbbhaladunk egyenesen.

Az erdőben vigyázzunk, mert a viharok az útra döntik a fákat és egy patakona is át kell kelnünk.. Tovább tekerve kisebb mezőkőn megyünk keresztül, amit sások és csalánok borítanak. Néhol nagyon összeszűkül az út, de nyugodjunk meg, a zöld jelzés mellettünk van, akkor nem tévedünk el.

Újabb patakátkelő következik, de a turisták remekül megoldották, hogy biztosan szárazon átkelhessünk. Kövekből és farönkökből gátat csináltak. A bátrabbak át is mehetnek a patakon kerékpárral is, mivel a mélysége kb 15-20cm, szélessége pedig 2 méter.

Kiérünk egy nagy mezőre, és kiszélesedik az út. Itt már látszanak terepjárók nyomai. Elérjük a harmadik, és egyben utolsó átkelésünket a patakon.

A patak mellett haladva láthatjuk, hogy a nagy esők után hol szokott a vízfolyás kilépni a medréből. Itt áradáskor lehetetlen kerékpározni, mivel a patak teljesen elfoglalja az utat. Érdemesebb olyan időben megjárni ezt a túrát, amikor jó pár napig nem esett nagy mennyiségű, vagy több napos csapadék.

Innen már nincs messze Zebegény. Kis idővel meg is pillantjuk első házait, és egy kővel szórt úton le is ereszkedünk az Almáskert utcába, ahol újra aszfalt úton tekerhetünk. Továbbhaladunk ezen az utcán, mivel ez visz le minket a központba

Zebegény szép kis falu. Méretéhez képest sok festőművész élt és alkotott itt. Az egyik legismertebb Szőnyi István, aki műveiben a falu lakóit, és a Dunakanyart örökítette meg legtöbbször.

Ha már itt járunk, érdemes megtölteni kulacsunkat. A központnál nem megyünk át a nagy hídon, hanem tovább haladva a Szőnyi utcán, a Hajózástörténeti Múzeum felé 100 métert, és jobbra, egy kis közön átvágva, a patakhíd alatt van az Erzsébet forrás. A helyiek is sokat járnak ide megtölteni üvegeiket, mivel a vize rendkívül gazdag ásványi anyagokban. Évente többször is ellenőrzik a minőségét, így nyugodtan igyunk belőle mi is.

Tovább, át a kis fahídon kiérünk az Árpád útra. Itt jobbra kanyarodunk, és kigurulunk a főtérre, ahol balra, a Duna felé vesszük az irányt. Átkelve a vasút alatt és a 12-es főúton, ismét visszatérünk a jól kiépített kerékpárútra, és balra, Nagymaros felé fordulunk. Elhagyva Zebegény tábláját, csodálatos panoráma nyílik a Dömös fölötti hegyekre, a Dunára, és a Börzsöny-hegység legdélibb szikláira.

Ahogy a Duna elkanyarodik a Visegrádi-szorosnál, beérünk Nagymarosra. A kerékpárút a Duna parti sétányon folytatódik, és lassan elérjük révállomást is. Ezután csodálatos panoráma nyílik a felettünk magasodó Visegrádi várra. Nagymarost elhagyva lassan visszaérünk a Kóspallagi elágazáshoz, ahol lekanyarodtunk a kerékpárútról. Innen vissza Vácig még 14 kilométer vár ránk ugyan azon az úton, ahol jöttünk.